петък, 17 септември 2010 г.

ГОЛОТАТА - тотем и табу!



 
На кого му е студено? Топлес състезанията с шейни набират скорост по пистите в Германия
 

„Ил Кавалиере”  в „най-природния” си вид. В политиката голотата като изразно средство по принцип символизира почтеност, но едва ли това е идеята на автора на монтажа Филипо Пансека, поставил в интимна близост Силвио Берлускони и Мара Карфаня, бивш топмодел, а по-късно – министър на равните възможности в неговото правителство
 

Не бъдете вие животните! Демонстрация на голи активистки на ПЕТА. Организацията за защита на животните е една от най-изобретателните по отношение на изразните средства на протест
 

Известен холандски диджей, почитател на страйкинга, изнесе грандиозно шоу на стадиона в Уимбълдън
 
Защо голотата провокира и днес – във времена на пълна сексуална освободеност и на поп култура, експлоатираща плътта в непознати от историята граници. Защо нещо така невинно като свалянето на дрехите продължава да вълнува и буди любопитство?
Както и да отговорите на тези въпроси, все ще сте прави, защото това е явление, което през цялата хилядолетна човешка история не е преставало да стои на първи план, и то с такава неотстъпчивост, че социолози и психолози го определят заедно със сексуалността като един от двигателите на човешкото развитие, твърди испанското списание Muy Interesante. Интересът към голото човешко тяло е сам по себе си предмет на индивидуално развитие. Трактовките по въпроса отговарят в една или друга степен на зрелостта на обществото и отразяват по своеобразен начин моралния кодекс на времето. А какво всъщност се е случвало през вековете?

Звездите ги мразят и се страхуват от тях. На погребението на принцеса Даяна на 6 септември 1997 брат є Ърл Спенсър казва в надгробната си реч, че сестра му сериозно обмисляла да напусне Англия, защото вече не можела да издържа постоянното им преследване. Но те не я оставят на мира и извън пределите на родината. И играта на котка и мишка завършва фатално за лейди Ди – на 31 август 1997 тя и приятелят є Доди ал Файед загиват при катастрофа в парижкия тунел „Д’Алма”, докато се опитват да избягат от преследващите ги фотографи.

Преди 1,7 милиона години на тогавашния Homo erectus му хрумва за пръв път да покрие с кожи голото си тяло, за да се защити от студовете. Прототипът на днешния човек, появил се преди 45 000 години в Африка (има и други хипотези), изобщо не притежавал навиците на пещерните хора. Но той бързо се учел. Неандерталците, или Homo neаnderthalensis, които изчезнали преди около 30 000 години, но преди това оставили любопитни свидетелства в района на днешен Париж и край Милано, се отличавали с далеч по-голяма изисканост в подбора на кожите. Горещините в южното полукълбо налагат друг ред и обичаи сред хората от тези ширини. „Какво безсрамие!” – възкликвали през хилядолетията европейците в контакта си с тях. А така ли е било наистина? Съмнения по въпроса обаче тогава нямало и те на бърза ръка опаковали красивите гърди и бедра на таитянките с листа и черупки от кокосови орехи. Историците разказват и други интересни факти. От намерените рисунки в отдалечени краища на света е видно, че още от древността човешките индивиди покривали по характерни за съответната общност начини своето тяло. В много от случаите видът на дрехите подсказвал социалния статус на индивида. Днес социопсихолозите твърдят, че срамът се поражда не от голотата, а от разликата в облеклото.
Срамът от голото тяло всъщност възниква с появата и развитието на монотеистичните религии. Юдаизмът, християнството и ислямът подчиняват тялото на духа. Човешката душа е божествена, но човешкото тяло е греховно и податливо на изкушенията на тъмните сили... Затова е най-добре да го скрием. На хората в джунглата им е далеч по-лесно, защото подобни вековни терзания са им спестени. За тях покриването на срамните части е свързано преди всичко със запазването на репродуктивното здраве и оцеляването на рода. Така едни от най-уязвимите части на човешкото тяло оставали защитени от ухапванията на насекоми и змии, от елементарни замърсявания и зарази. С това се обяснява и огромното разнообразие от превръзки в различните части на света. Племенното въображение е изумително в използването на материали за тези по-скоро атрибути, отколкото дрехи. Особено впечатляващи са огромните растителни шушулки, използвани от мъжките индивиди в Папуа-Нова Гвинея, които оставят впечатление за постоянна ерекция и съответно за респектираща мъжественост. В тропиците и най-вече в джунглата на никого не хрумва да свързва голотата с чувството на срам. Естетиката на голото тяло е толкова на почит по поречието на Амазонка, че за някои племена са красиви дори видимите белези от сифилис.
Още в класическа Гърция нещата придобиват доста сложно измерение, но философските трактовки на морално-етичните категории в крайна сметка са подчинени на принципа – здрав дух в здраво тяло. Участниците в Олимпийските игри се състезавали в името на боговете, и то така, както са ги сътворили, тоест голи. По същия начин спортистите тренирали в прословутите елински гимназиони, които в буквален превод означават място, където може да се тренира гол. Целта е обикновеният човек да се съизмери с Аполон и изобщо с боговете. В Спарта, родното място на тези обичаи, жените също се появявали във вида, дарен им от Зевс. Това било абсолютно задължително за ритуалните танци. Голотата била смятана за начин да се представят вътрешната чистота и невинност. Съществуват исторически документи, че по времето на Александър Велики тези обичаи били характерни и за обширни райони от днешна Индия. Дори и сега някои джайнистки монаси се зоват джайнисти-дигамбарии, което в превод означава „облечени с въздушни дрехи”. В миналото одеждите при тях не съществували, а днес са доста символични.
На азиатския континент голотата определено се свързва със сексуалността и е изцяло на показ. Не става въпрос само за Камасутра. Уникални шедьоври на изкуството са храмовете в Каджурахо, покрити изцяло със скулптурни еротични сцени. В квадратни километри се измерва разгърнатата площ  на тези уникални свидетелства на древното хиндуистко изкуство.
И докато в Индия голотата и сексуалността са част от пътя към божественото, то в Китай цивилизованите хора трябвало да бъдат покрити от глава до пети в няколко ката дрехи. Нещо повече, в императорския двор били дълбоко възмутени от оскъдните покривала на светците върху рисунките, които носели католическите мисионери.
Японците пък мерят нещата с различен аршин за различните случаи. В малки провинциални градчета те се къпят заедно в обществени къпални, но никъде и по никакъв начин не се допускат традиционни картини и изображения дори и с късче  гола плът от шията надолу.
Идеята за голотата и начина да я прикрием е следвала през вековете сложен път, изпъстрен с криволици, предопределени в най-голяма степен от характерните за епохата философско-морални категории. Всяка кул-тура изгражда свои парадигми, които твърдо отстоява и които дават отражение и до днес. В западните общества критериите на пуританството изглеждали непоклатими в продължение на столетия, но в крайна сметка рухнали и те. До края на ХІХ век нормите на Ватикана повеляват интимните части на ста-туите да се покриват с лозов лист. На голотата не се гледало с добро око дори в древните произведения на изкуството. Да не забравяме и случая с Гоя, който за всеки случай нарисувал и облечен вариант на Голата Маха.
Не е за учудване, че след  толкова мрак и тайнственост по времето на бел епок се отприщва истинска сексуална революция. Американските писатели Хенри Дейвид Торо и Уолт Уитман пък открито зоват за освобождаване на човека от оковите на вековните предразсъдъци и връщането му към законите на природата.  Заради тези им схващания ги обявяват за предтечи на нудизма. Британските им събратя Оскар Уайлд и Джордж Бърнард Шоу не спират да атакуват с открит сарказъм викторианските нрави. А немският социолог със срамеж-ливото име Хайнрих Пудор (pudoris, лат. – свян, чистота) публикува в 1900 година книгата си Култът към голотата, в която, вдъхновен от класическа Гърция, се опитва да възроди култа към голото тяло. Духът на голотата е изпуснат от бутилката и от началото на ХХ в. вече няма кой да го спре. Измежду първите е Айседора Дънкан (1878-1927), която пърха по сцените в Европа и Америка с прозрачни туники като древногръцка жрица.
Днес смятаните за провокативни в миналото прояви на голота са на всяка крачка. В Германия през последните години набира със страхотна скорост нов вид зимен спорт – топлес надбягване с шейни. Все по-голям е броят на почитателите на нудистки хайкинг по заснежените пътеки на Алпите. В Австралия и Аржентина всяка година пък се провеждат нудистки олимпийски игри. Преди 5 години в големите лондонски магазини бе организирана нощ на купувача нудист, протекла с неочакван за всички успех. За момента обаче нудистите предпочитат своите изолирани кътчета като плажовете около Марсилия или испанската Вера Натура в Алмерия, където се наслаждават на компанията на себеподобните си. През 2008 в Германия се появи малка авиокомпания, даваща възможност на желаещите да пътуват и без дрехи. Голотата е и едно от дежурните оръжия на редица по-радикални граждански движения. Организацията за етично отношение към животните ПЕТА редовно организира голи демонстрации. Неотдавна прекрасни нейни активистки налягаха голи пред посолството на Испания в Лондон в знак на протест срещу борбите с бикове в пиренейската държава. Сред активистките на  ПЕТА е и актрисата Ева Мендес, която се снима гола за плакат срещу облеклата от естествена кожа. През 1999 видни английски дами замислиха необикновен начин да се сдобият с пари за тяхната кампания в борбата срещу левкемията, като изложиха на показ прелестите си...
Страйкингът е термин, обозначаващ голото тичане  на публично място. Мнозина го определят като вид ексхибиционизъм, но той набира скорост и вече не е странно да срещнеш самотен гол бегач в някои от английските паркове. Малцина знаят, че идеята се заражда в университета на Мериленд през 1973 и оттогава не престава да привлича почитатели. Неотдавна един от тях – известен холандски диджей, направи цяло голо шоу на турнира по тенис в Уимбълдън.
Всеизвестен е фактът, че летните фестивали са обикновено проява на естествен хедонизъм, поради което хората са и по-фриволно и оскъдно облечени. Нищо по-илюстративно от мегакомуните в пустинята Блек Рок, щата Невада, които се устройват всяка година в края на август. Хиляди младежи се стичат на това място, където моделът „всичко на показ” е съвсем обичаен. С подобна слава се ползват и парадите на любовта в Берлин. Да не говорим за карнавалите в Рио...
Кумб Мела е най-многочисленото ритуално шествие в света, в което понякога се включват до 70 милиона души. Главните действащи лица са хиндуистките отшелници садху, които слизат от Хималаите, покрити само с пепел. Като свети лица те са първите, които осъществяват ритуалното измиване в Ганг, а примерът им се следва от масите. Във всичко... Миналата година едно от централните кръстовища на Сохо в Манхатън осъмна с шокираща дори за либералните нюйоркчани реклама на Calvin Klein. Девойка в монокини, изтегната върху полугол младеж и целуваща друг. Само след 2 дни рекламата бе свалена. А защо, нима все още съществуват ограничения, след като еротизмът и голата плът са така широко експлоатирани? Едва ли някой би могъл да отговори на този въпрос.
****************

Няма коментари: