Правенето на секс извън романтична връзка може да изостри стреса, който изпитват младите, което допринася за проблемите в училище.
Добри новини за родителите, които се притесняват, че сексуалният живот на децата им влияе на успеха им в училище: провокативно ново изследване констатира, че тийнейджърите, които имат сериозна връзка, не се справят по-добре или по-зле в училище от тези, които не правят секс.
Tова обаче не важи за тийнейджърите, които имат "неангажираща връзка". Според изследователите тези, които правят необвързан секс, получават по-ниски оценки и имат повече проблеми в училище в сравнение с тези, които се въздържат от полови контакти.
Въздържатели или...
Резултатите, представени на среща на Американската социологическа асоциация в Атланта, подлагат на известно съмнение хипотезата, че сексуално активните тийнейджъри като цяло се справят по-зле в училище.
Според учените успехът на ученика се определя не толкова от това дали прави секс, колкото от типа сексуални отношения. Младежите със сериозна връзка могат да получат социална и емоционална подкрепа от своите сексуални партньори, което намалява нивата на безпокойство и стрес в живота им и в училище.
"Това би трябвало да успокои донякъде родителите, които може би се притесняват, че техният син или дъщеря в тийнейджърска възраст излиза на срещи", казва социологът Пеги Джордано от държавния университет Bowling Green, която няма участие в изследването. Според нея тийнейджърският секс "няма да изкара от релсите образователната траектория" на подрастващите.
Миналата година почти половината от учениците в гимназията са потвърдили, че са правили секс, а 14% са имали четири или повече партньори, съобщава федерално изследване, публикувано това лято.
Как сексуалното поведение влияе на ученето
За изследването социологът от Калифорнийския университет в Дейвис Бил Маккарти и социологът от университета в Минесота Ерик Гродски анализират изследвания и училищни записи от най-продължителното национално изследване на тийнейджъри, стартирало през учебната 1994-95 г.
Изследователите казват, че не са настъпили особени промени в това кога тийнейджърите за първи път правят секс - или в отношението към тийнейджърския секс през последното десетилетие.
Двамата проучват как сексуалното поведение на тийнейджърите влияе на тяхното учение и проверяват за фактори, които биха могли да повлияят на оценките им. И достигат до следните изводи:
*Тийнейджърите със сериозна връзка не се отличават от съучениците си, които се въздържат от секс, по отношение на средните си оценки, интереса към училище или плановете за следване в колеж. Също така не е по-вероятно те да имат проблеми в училище, да бъдат изключени или да отсъстват от часове.
*В сравнение с девствените ученици, тийнейджърите, които правят неангажиращ секс, имат по-ниски средни оценки, по-малко се вълнуват от училище и изпитват повече проблеми в училище. Например момичетата в тийнейджърска възраст, които имат епизодични връзки, имат оценки с 0.16 пункта по-ниски от тези, които се въздържат от секс.
Тийнейджърите, които правят случаен секс, са имали средни оценки с 0.30 пункта по-ниски от тези, които не са правили. Тези, които са имали хаотични връзки, също така са били изложени на по-голям риск от прекъсване или изключване и са имали по-ниски шансове да постъпят в колеж.
*Тийнейджърите, които правят секс - без значение дали е в рамките на сериозна или случайна връзка - са изложени на по-голям риск да бягат от часове и да отпаднат от училище, в сравнение с тийнейджърите, които не правят секс.
Според изследователите данните за отпадналите ученици трябва да бъдат тълкувани внимателно, тъй като бройките са били малки.
"Правенето на секс извън романтична връзка може да изостри стреса, който изпитват младите, което допринася за проблемите в училище," казва Гродски.
Tова обаче не важи за тийнейджърите, които имат "неангажираща връзка". Според изследователите тези, които правят необвързан секс, получават по-ниски оценки и имат повече проблеми в училище в сравнение с тези, които се въздържат от полови контакти.
Въздържатели или...
Резултатите, представени на среща на Американската социологическа асоциация в Атланта, подлагат на известно съмнение хипотезата, че сексуално активните тийнейджъри като цяло се справят по-зле в училище.
Според учените успехът на ученика се определя не толкова от това дали прави секс, колкото от типа сексуални отношения. Младежите със сериозна връзка могат да получат социална и емоционална подкрепа от своите сексуални партньори, което намалява нивата на безпокойство и стрес в живота им и в училище.
"Това би трябвало да успокои донякъде родителите, които може би се притесняват, че техният син или дъщеря в тийнейджърска възраст излиза на срещи", казва социологът Пеги Джордано от държавния университет Bowling Green, която няма участие в изследването. Според нея тийнейджърският секс "няма да изкара от релсите образователната траектория" на подрастващите.
Миналата година почти половината от учениците в гимназията са потвърдили, че са правили секс, а 14% са имали четири или повече партньори, съобщава федерално изследване, публикувано това лято.
Как сексуалното поведение влияе на ученето
За изследването социологът от Калифорнийския университет в Дейвис Бил Маккарти и социологът от университета в Минесота Ерик Гродски анализират изследвания и училищни записи от най-продължителното национално изследване на тийнейджъри, стартирало през учебната 1994-95 г.
Изследователите казват, че не са настъпили особени промени в това кога тийнейджърите за първи път правят секс - или в отношението към тийнейджърския секс през последното десетилетие.
Двамата проучват как сексуалното поведение на тийнейджърите влияе на тяхното учение и проверяват за фактори, които биха могли да повлияят на оценките им. И достигат до следните изводи:
*Тийнейджърите със сериозна връзка не се отличават от съучениците си, които се въздържат от секс, по отношение на средните си оценки, интереса към училище или плановете за следване в колеж. Също така не е по-вероятно те да имат проблеми в училище, да бъдат изключени или да отсъстват от часове.
*В сравнение с девствените ученици, тийнейджърите, които правят неангажиращ секс, имат по-ниски средни оценки, по-малко се вълнуват от училище и изпитват повече проблеми в училище. Например момичетата в тийнейджърска възраст, които имат епизодични връзки, имат оценки с 0.16 пункта по-ниски от тези, които се въздържат от секс.
Тийнейджърите, които правят случаен секс, са имали средни оценки с 0.30 пункта по-ниски от тези, които не са правили. Тези, които са имали хаотични връзки, също така са били изложени на по-голям риск от прекъсване или изключване и са имали по-ниски шансове да постъпят в колеж.
*Тийнейджърите, които правят секс - без значение дали е в рамките на сериозна или случайна връзка - са изложени на по-голям риск да бягат от часове и да отпаднат от училище, в сравнение с тийнейджърите, които не правят секс.
Според изследователите данните за отпадналите ученици трябва да бъдат тълкувани внимателно, тъй като бройките са били малки.
"Правенето на секс извън романтична връзка може да изостри стреса, който изпитват младите, което допринася за проблемите в училище," казва Гродски.