Джордж Клуни, посланик на мира на ООН в Дарфур | |
Брокерът на мира Джон Прендъргаст с актрисата Анди Макдауъл | |
Суданско дете в прегръдките на актрисата Миа Фароу, която е посланик на УНИЦЕФ | |
Те дават милиони за благотворителност, а кадрите, запечатали визитите им в бедстващи райони по света, се излъчват от всички телевизии. Как Анджелина Джоли или Джордж Клуни са открили каузите, на които да се посветят? The Sunday Times Magazine се среща с дискретните брокери на властта в Холивуд, които свързват благородни мисии със звездите, подтиквани от чувството си за вина
Офисите на агенцията „Юнайтед талънт” са разположени в бяла сграда на „Уилшир булевард” в Бевърли хилс. Вътре усещането и видът учудващо напомнят корпоративна юридическа фирма. Покрай кабинетите със стъклени стени крачат мъже с безупречни бели ризи, тъмни вратовръзки и сребристи слушалки, закачени на ушите. Ако изключим пищните им деколтета, жените пък могат да минат за адвокати от източното крайбрежие. Всички са в добра форма и по някакъв начин напомнят актьори, които играят бизнес служители.
От 70-те години на ХХ век холивудските агенции за таланти постепенно се превърнаха в най-могъщите институции в индустрията на забавлението чрез „пакетиране” на звезди и проекти. Способността да се комбинират сценаристи, режисьори, актьори и продуценти им дава невероятно преимущество над отслабващите филмови студиа и превръща шефовете им в дилъри на властта. По-малко известно е, че имат и силата да трансформират всяка благотворителна кауза и да я направят модна, като я свържат с подходящите говорители, като внедрят посланията є в тв програми и филми, както и като използват растящото си влияние сред политиците и държавната администрация.Най-големите агенции за таланти имат фондации, които управляват значителните им филантропични усилия. Тяхна работа е да съчетават клиентите си – актьори, режисьори, музиканти и спортисти, с подходящи каузи по същия начин, по който старите студиа са уреждали бракове между звездите. Всеки път, когато видите филмова звезда в джинси и бейз-болна шапка да гали главата на парцаливо дете в някое сушаво отчаяно селище на Африка или Азия, вероятността пътуването на актьора да е започнало в един от тези слънчеви офиси в Лос Анджелис е огромна.
Могъществото на фондациите
Холивудската мания по филантропията се засилва след атентатите на 11 септември, които карат хората да се замислят какво се случва и кое е важно в живота. Но новата холивудска благотворителна активност може би е знак за дълбоки културни промени в индустрията на забавленията.Сценаристът Лайънъл Четуинд е убеден, че отразява промяната в начина, по който актьорите виждат самите себе си. „Те стават актьори, защото искат възхищение и обожание – казва той. – Но днес са обградени с хора с магистърски дипломи и често изглежда, че да си актьор е нещо незряло. Те продължават да са блестящи за другите, само не за самите себе си. Публиката крещи около червените килими, независимо дали Клуни е ходил в Конго. Сега агентите и PR-те им са по-добре образовани от тях самите, докато едно време агентът също не беше завършил гимназия.”
Днес самостоятелните агенти губят клиентите си, защото те отиват в големите импресарски агенции. Но тенденцията не е само заради по-големите им възможности и влиятелност. Известен музикален агент признава, че току-що е загубил клиент, който отишъл в „Криейтив артистс”, впечатлен от благотворителната им дейност. „Те я използват като инструмент за PR и това работи”, печално признава той.
Питър Сафрън, друг топмениджър на таланти, също потвърждава силата на фондациите да привличат клиенти за агенциите и изненадващо одобрява посредническите им услуги. „Ако си 24-годишен актьор, печелиш по $4 млн. на филм и искаш да направиш нещо полезно за обществото, откъде ще знаеш как да го направиш? Това просто не е част от способностите ти”, казва той.
Сред клиентите на „Юнайтед талънт” са Джони Деп, Харисън Форд, Гуинет Полтроу и Оуен Уилсън, както и филмови режисьори като братята Коен, Стивън Содърбърг, Уес Андерсън. Човек би си представил напрягащи ума дискусии с „таланта”, който никога не е чел вестник и си представя, че Близкият изток е някъде до Средния запад. Но директорът на фондацията Рене Джоунс, която е работила за набиране на средства за калифорнийски сенатор и знае как възможността да се срещнеш с холивудска звезда може магически да отваря врати, обяснява как точно се извършва свързването на известните имена с различни каузи: „Това е преди всичко препоръка и съвет. Срещате се, опознавате се и след това действаш като сватовница, представяйки сериозни организации на вниманието им. Невинаги има незабавна реакция, но тези, които продължават най-дълго, задължително завършват с органична връзка между кауза и звезда.”
Днес и най-младата холивудска знаменитост има кауза, за предпочитане свързана с Африка или с въглеродните емисии във въздуха. Джоунс е абсолютно категорична, че трябва да има много добро съответствие между клиента и избраната благотворителност. „Няма нищо по-лошо от това някой, който може би има добри намерения, да е извън територията си.” Неуместна поява на неподготвена или неентусиазирана популярна личност няма да допринесе с нищо нито за каузата, нито за репутацията на звездата, а и за агенцията, която ги е събрала заедно. „Това не е само скок върху червения килим с няколко заучени фрази”, обяснява Джоунс.
Днес ръководителите на фондации като Джоунс и Мишел Кид Лий (шеф на фондацията на „Криейтив артистс” – най-голямата и най-влиятелната агенция за таланти) са познати фигури във Вашингтон. Те изпълняват ролята на посланици от Холивуд на срещи с официални лица от Пентагона и Белия дом. Проучват каузи, посещават проекти по целия свят и са ухажвани от представителите на ООН и на неправителствените организации. След това се връщат в Холивуд и информират филмовата индустрия за тази криза, онази епидемия или новия вид хуманитарни помощи.
През последните 15 години фондациите на агенциите за таланти спечелиха огромно влияние, докато Холивуд ставаше все по-обсебен от филантропия и обществена активност. Днес за големите клечки в Холивуд и за онези, които искат да станат такива, е социално недопустимо да нямат кауза. Въпреки това нищо не се пише за съществуването на фондациите и силата, която упражняват. Холивудските агенции са известни с дискретността и дори с потайността си, необходими им, за да им се доверяват техните клиенти. Фондациите им работят по същия начин.
Известният ръководител на мирни инициативи Джон Прендъргаст, който заведе Анджелина Джоли на пръвото є пътуване до Конго, редовно посещава Ел Ей, за да агитира в прожекционни зали, пълни с актьори и филмови дейци. Докато чака самолет на ООН да кацне на летище в пустинята на Централна Африка, на блекбърито му се появява имейл от британска звезда в сапунки, която била на една от лекциите му в импресарска агенция. Въпросът є е как би могла да помогне за спирането на страданията в Дарфур. „Фондациите на агенциите са природна стихия. Можеш да постигнеш много, ако ги водиш в правилната посока”, обяснява Прендъргаст.
Звездите са различни
През 2007, едва излежала 23-дневната си присъда за нарушаване на пробацията си за шофиране в пияно състояние, Парис Хилтън, пристрастената към публичността хотелиерска наследница, обяви, че отива в Руанда. Естествено, имаше намерение да вземе и камери. „Обичам всичко да е документирано”, заяви тя, имайки пред-вид по-скоро риалити шоутата си, отколкото прочутото си домашно порно. Тя допълни, че е важно да извърши пътуването, защото „около мен има много неразбиране на личността ми”. Парис така и не отиде в Руанда, но тази година пусна в Tweetter своя снимка, на която държи дете в болница в Гватемала. Прендъргаст побеснява, когато циниците дават за пример случайно яхнали вълната хора като Хилтън. „Кого изобщо го е грижа – казва той. – Какво от това, че Хилтън не е сериозна и го прави от погрешни подбуди. Не за това го прави Клуни например. Не можете да сложите Парис в една категория с него или с Анджелина. Все едно да смесвате Буш и Обама.”
Някои обърквания са простими. Много хора сметнаха за смешна появата на Гуинет Полтроу и 16 други знаменитости с боядисани лица и мъниста над слоугана „Аз съм африканец” в печатната реклама на кампанията срещу СПИН, подета от бившия топмодел Иман (родената в Сомалия съпруга на Дейвид Бауи). Неизбежните пародии в интернет гласяха: „Аз съм марсианец.”
Но щедростта на зведите не-винаги е показна. Малцина знаят, че Дейвид Аркет, звездата от Писък и съпруг на Къртни Кокс (Приятели), е в борда на „Feeding America” (най-голямата организация в помощ на гладуващите в САЩ) и всяка седмица раздава собственоръчно храна на социално слабите. Или че Райън Рейнолдс от Предложението се включи в нюйоркския маратон, за да събере $100 000 за фондацията на Майкъл Джей Фокс за изследване на Паркинсоновата болест, защото баща му също е засегнат от нея.
Разбира се, в Холивуд съществува традиция в благотворителността още от времето на Първата световна война, когато Дъглас Феърбанкс и Мери Пикфорд агитират за Червения кръст. Четвърт век по-късно Едуард Джи Робинсън се опит-ва да привлече публичното внимание върху Холокоста. Да, мнозина могат да заявят, че цинизмът и алчността винаги са съпътствали филантропията и обществената ангажираност и че може би чувството за вина винаги е било движещата сила на благотворителността. Освен това холивудските благотворителни инициативи традиционно са били фокусирани върху филмовата индустрия, като събирането на средства за Motion Picture & Television Fund, който подкрепя актьори и техници в затруднено положение. Това обаче започва да се променя през 80-те, когато Елизабет Тейлър става активист №1 в света срещу СПИН след смъртта на приятеля є Рок Хъдсън. След нея Боно, Андежлина Джоли и Джордж Клуни стават международни лица на различни каузи.
Новият Холивуд
Холивудските каузи стават не само глобални. Те променят самата култура на филмовия бизнес. Днес не само УНИЦЕФ, но и всички основни организации на ООН имат посланици на добра воля от Холивуд: Анджелина Джоли представлява Комисията на ООН за бежанци, Дрю Баримор – Световната програма за прехрана, а агенциите играят ключова роля в това.Когато Джоли решава, че иска да се занимава с бежанците след снимките на Лара Крофт в Камбоджа, тя се обръща към Мишел Кид Лий от фондацията на „Криейтив артистс”. Агенцията, която представлява и Брад Пит, Том Круз, Джулия Робъртс, Джордж Клуни, Уил Смит и Дейвид Бекъм, е първата, която се включва в благотворителността в средата на 90-те. Офисите им са във футуристична 12-етажна сграда от стъкло и метал в Сенчъри сити. Отвътре е лъскаво, гладко, излъчващо мощ и изисканост. Мишел Кид Лий заразява с ентусиазма си: „На партитата за наградите Златен глобус разговорът вече не кръжи около обувки, чанти и часовници, както беше някога. Сега се говори за важни неща като Джанджавид (милицията в Дарфур, западен Судан – бел. ред.) и външна политика.”
На въпроса как свързва клиентите си с дадена кауза, тя отговаря: „Питам ги: „Кой проблем означава най-много за вас? Какво ви вбесява? Кое ще ви накара да станете от леглото в 5:30 в студена сутрин?” После им давам купчина четива и наблюдавам дали имат желание да си подготвят домашното. Не казваме: „Елате на още една вечеря с жилаво пиле и позирайте за снимка.” Това, което ще направим за вас, е да ви помогнем с дългосрочна стратегия за вашата филантропия и да се уверим, че е надеждна, финансово обезпечена и със стабилна инфраструктура.”
Кампанията на Боно „One” е започната тук, а слайд шоуто, което бившият премиер Ал Гор прожектира в агенцията, се превръща във филма Неудобната истина. „Много преди хората да знаят какво е „въглероден офсет”, ние обсъждахме промените в климата. При нас идваха учени да ни говорят за това. Хората идват първо тук”, допълва с гордост Кид Лий.
Влиянието на „Криейтив артистс” е толкова голямо, че когато вниманието им се фокусира върху маларията през миналата година, това внезапно се превърна в тема, от която холивудци се интересуват. Именно агенцията свързва футболния клуб „Барселона” с тв канала Fox, за да подкрепят кампанията „Никога повече малария”, с която се изпращат хиляди животоспасяващи мрежи за комари в Африка. „Барса” е наш клиент, а Комисията по малария на ООН ни е приятел”, обяснява Кид Лий.
Понякога активистите, които идват да представят каузите си пред агенциите, се надяват на повече от поръчителство за финансиране или лансиране на известна личност като говорител. Това, което търсят, е форма на продуктов пласмент. „Ние водим създатели на тв шоута и сериали и им показваме какво става в образованието или в околната среда и се надяваме те да го включат в своите програми”, обяснява Кид Лий.
Едни от доброволците, с които работи, се борят срещу стигмата върху хората с посттравматично стресово разстройство. За целта тя ги е срещнала със сценаристите на тв сериала Анатомията на Грей, чието действие се развива в болница. „Надяваме се да оформяме популярната култура – казва Кид Лий. – Това е ракетен двигател. Направо неутронна бомба.”
В конкретния случай вмъкването на посланието изглежда достатъчно. Но можете да си представите как ако тази практика стане широко известна, благотворителната версия на продуктовия пласмент може да вбеси онези, които вече не понасят холвудските свръхлиберални политически пристрастия. Самата Кид Лий е невъз-мутима относно своята политика и е щастлива от влиянието на фондацията. Нейната мисия е да промени и Холивуд, и САЩ чрез умело, добре прицелено използване на звездната магия.
Джон Прендъргаст пръв усеща силата на тази магия, когато през 2003 се връща от Конго с Джоли и публикува дневник, наречен Вълните на геноцида, в уебсайта на „Холокост мюзиъм”. „Беше толкова посещаван, че сървърите блокираха”, казва той.
Когато Луси Лиу гостува в шоуто на Опра Уинфри през 2006, след посещението си в земетръсна зона в Пакистан, в УНИЦЕФ се получават десетки хиляди телефонни обаждания и 240% увеличение на даренията. Но Прендъргаст казва: „Не мисля, че парите, събирани от знаменитости, наистина променят нещата. Най-голямата помощ, която те оказват, е промяната в общественото съзнание и предизвикването на политически действия.” Той е убеден, че ситуацията в Дарфур например би била много по-трагична, ако под прожекторите не бяха застанали хора като Джордж Клуни и Дон Чийдъл
BG благотворителност
Димитър Бербатов, посланик на добра воля на УНИЦЕФ | ||
Изглежда, нито една от известните личности у нас не е толкова влиятелна, че да стане емблема на филантропските усилия, затова се набляга на груповите кадри.
Добре организирани и широко озвучени кампании като тази срещу рака на гърдата сменят всяка година лицата си – през август Диана Любенова пое щафетата от Цветана Манева и Мария Гроздева. За всяка нова кампания се вика дежурната група от звезди, за които се знае, че винаги откликват искрено, загрижено и на всичко, като Мария Илиева, Иван и Андрей, Гала, Део… За тях няма маловажна кауза и подкрепата им е трайна, но малцина се фокусират върху определен проблем със собствени средства като Димитър Бербатов, чиято фондация се бори за здравето на децата чрез спорт.
Общо взето, ако благотворителна кампания в България бъде запомнена, тя ще се свързва с медията, която я организира, а не с поканените знаменитости. Един от последните примери е акцията за залесяване в Южния парк на БГ радио, които направиха първия въглероден офсет на музикално събитие – собствените си годишни награди, и поканиха всеки от дългия списък на участващите български звезди да посади по дръвче, за да се компенсират нанесените щети.
Няма коментари:
Публикуване на коментар