понеделник, 22 ноември 2010 г.

Грозде ядете ли?

Обичате ли да похапвате грозде? Вече има в изобилие и примамливо ни приканва да го опитаме, но не бива да прекаляваме. Гроздето е изключително полезно за здравето и за фигурата, но в ограничени количества. Защо?

грозде ядете ли?

Гроздето е култивирано е през 5000 г пр.н.е. в Западна Азия. Древните гърци и древните римляни почитали гроздето не само заради това, че от него се произвежда вино – божествената напитка, но и заради невероятните му здравословни качества. През ІІ век е разпространено в Европа, а през 17-ти век испанските мисионери в Ню Мексико засаждат първите лозя в САЩ. През 19-ти век повечето сортове грозде “vinifera” във Франция са унищожени от насекоми. След кръстосването им американски сортове грозде (френски хибриди), френското грозде е спасено.

грозде ядете ли?Днес, най-големите производители на грозде в световен мащаб са Франция, Италия, Испания, САЩ, Чили и Мексико. Българските традиции в отглеждането на грозде и създаването на вино също са дълбоки. В долината на Тракия се отглежда грозде от над 3000 години. България все още е сред световните лидери в производството на вино, но изключително рядко ще намерите българско грозде по магазините – повечето е гръцко или чилийско.

Видове грозде

Цветът, размерът и вкусът на гроздето са различни при различните сортове. По цвят гроздето се дели на бяло (от жълтеникаво-зелено до светлозелено) и черно (от светлочервено до лилаво-черно). На някои видове грозде семената стават за консумация, а други са безсеменни. Гроздето, коeто се консумира прясно, се нарича “десертно”, това, което се използва за направата на вино е “винен” сорт, а сортовете, които се използват като сушени плодове се наричат “стафидени”.

Съществуват хиляди сортове грозде, от които едва около 20 стават за консумация, а основните видове грозде са 3: европейско грозде (с кожа, плътно по вътрешността), което включва сортовете “Томпсън”, “Император” и  “Шампан”; северноамериканско грозде (с лесно отделяща се кожа), което включва сортовете “Конкорд”, “Ниагара” и “Далауеър”, и френски хибриди (разработени са от  “vinifera” грозде след унищожаването от насекоми на повечето гроздови сортове през 19 век).

Грозде – хранителни качества

Хранителният състав на гроздето зависи от степента на зрялост, почвата и техниката, използвана за отглеждането му. Гроздето е много богато на захари (до 25%), най-вече глюкоза, гроздова захар и малко фруктоза. Гроздовата захар е известна с това, че не се преработва от храносмилателните ензими, а директно постъпва в кръвта. Усвоява се в пълна степен и става източник на гликоген, който се отлага в черния дроб и в мускулите и се превръща в енергийни запаси. В гроздето се съдържат витамините А, С, РР и от групата В, минералите калий, калций, йод, магнезий и т.н., до 7% киселини (винена, ябълчена, лимонена, фосфорна и други), ресвератрол и етерични масла.

грозде ядете ли?

Хранителни стойности в 100 г грозде: 70 ккал; 0,7 г белтъчини; 18 г въглехидрати; 0,15 г мазнини; 0,9 г фибри

Грозде – здравословни качества

  • Гроздолечението (ампелотерапия) се практикува още от древността, същевременно винотерапията е една от най-модерните спа процедури.
  • Гроздето се бори успешно със свободните радикали, намалява стреса и забавя процесите на стареене.
  • грозде ядете ли?Благодарение на съдържанието на веществото ресвератрол, гроздето намалява риска от развитие на ракови заболявания.
  • Гроздето предпазва от сърдечносъдови и чернодробни заболявания, анемия, артрит и подагра, облекчава главоболието и симптомите при настинка, помага при запек.  
  • Гроздовите семки са дори по-полезни от самите плодове. Те имат мощно антиоксидантно действие и са антиканцерогенни.
  • Гроздовият сок улеснява усвояването на белтъците, подобрява перисталтиката и бъбречната дейност.
  • Стафидите също са здравословни, най-вече с укрепващото действие, което оказват на нервната система.
  • Гроздето НЕ се препоръчва при язва на стомаха и дванадесетопръстника, проблеми с бъбреците, пикочните канали и половите органи. 
Грозде в диетата
Не бива да се прекалява с консумацията на грозде по време на диета, тъй като съдържа много захари, но в ограничени количества е идеален помощник в борбата с излишните килограми. Разтоварващите дни с грозде и гроздов сок са изключително полезни за прочистване на организма от натрупаните токсини.  Освен това гроздето подобрява обмяната на веществата. Гроздето зарежда организма с енергия и е много подходящо за активно спортуващите.

Няма коментари: