вторник, 28 септември 2010 г.

10 вещества, особено нужни на мозъка

Всекидневната употреба на един-два грейпфрута или портокала ще способстват за подобряването на кръвотока

Нормално е от време на време да бъде усетено намаляване на работоспособността, да се появят пристъпи на умора – както физическа, така и умствена.
Какво можем да направим, за да се почувстваме по-добре и да активираме дейността на мозъка си?
За концентрация на вниманието
Мозъкът се нуждае от желязо. За тази цел трябва да се консумират повече плодове - нарове, ябълки, както и черен хляб.
За укрепване на паметта
Ще ви помогнат морковите, ананасът, авокадото. Ако трябва да учите, хранете се повече със салата от моркови, подправени със зехтин (каротинът по-лесно се усвоява в комбинация с растителните мазнини) или плодова салата – например от ананас с кисело мляко.
Продуктите, богати на витамин В, помагат за възприемането на новата информация, така че не пренебрегвайте салатата от морски дарове скариди или калмари), рибата, а също така и ядките (особено орехите).
При пренапрежение
Подхранете мозъка си с глюкоза. Това е единственият източник на енергия за нашите нервни клетки – невроните. Глюкозата от рафинираните въглехидрати (пасти, бял хляб, бонбони) твърде бързо постъпва в кръвта. Затова тя много рязко увеличава кръвната захар. Така че по-добре употребявайте повече зеленчуци и плодове, богати на полизахариди, също както и пълнозърнестият хляб. Най-простият вариант е да закусвате с мюсли.
Ако не можете да се състредочите
Холинът – един от компонентите на лецитина ще ви помогне да си съберете мислите. Той помага за поддържането на връзката между участъците на мозъка. Богати природни източници на холин (фосфолипиди) са яйчните жълтъци, субпродуктите (говежди и свински черен дроб, бъбреци). Витамин С пък способства за прочистването на съдовете на мозъка.
Всекидневната употреба на един-два грейпфрута или портокала ще способстват за подобряването на кръвотока.
За бърза съобразителност
Скоростта на мисловната дейност се стимулира от калция и калия. Затова през напрегнатите дни изяждайте за закуска няколко парченца сирене и домат (той съдържа много калий), а през деня консумирайте извара и сушени сливи. Подправките също способстват да повишаване на активността на мозъка. Джинджифилът и кимионът активизират вниманието, а черният пипер, паприката и куркумата – мозъчното кръвообращение.
Мозъкът е с тегло, възлизащо на 2-3% от телесната маса, но той употребява около 20% от цялата енергия, която се получава от храната! Затова изисква специално внимание.

Няма коментари: